Kate Moss, op haar 42ste nog altijd supermodel, begint iets nieuws: Kate Moss BV. Ze gaat “zelf sterren creëren” en zelf onder eigen naam nieuwe producten ontwikkelen “waarop ik echt trots kan zijn”.
Supermodel Kate Moss begint voor zichzelf – als agent voor en talent scout van andere modellen, en met de eigen ontwikkeling van producten die haar naam dragen. Het is een logische tweede stap na een eerste eerder dit jaar, toen Moss verrassend afscheid nam van Storm Models, het bureau dat haar al 27 jaar vertegenwoordigde.
“Het is een opgroei-ding,” zegt de 42-jarige Moss in een exclusief interview met The Business of Fashion. Bij Storm zou zij “altijd de kleine Kate blijven die ze al kennen sinds ik veertien was. Het was net als het ouderlijk huis verlaten. Ik moest daar een keer weg, en ze waren vol begrip voor die stap.”
Met haar geprononceerde jukbeenderen en grote, ver uit elkaar staande ogen heeft Kate Moss één van de beroemdste, meest herkenbare en meest karakteristieke gezichten op aarde. Als enige van haar generatie is zij nog altijd actief als model, en met succes. Met een omzet van vijf miljoen dollar tussen juni 2015 en juni 2016 plaatst het zakenblad Forbes haar op de dertiende plaats in de wereld-modellen-toptwintig – een unieke positie voor een model van haar leeftijd.
“Hoe vaak kan ik zeggen: ‘Ik ben niet anorectisch’?”
In haar hoogtijdagen verdiende Moss dertien miljoen dollar per jaar. Haar netto vermogenswaarde van 75 miljoen dollar – een schatting van The Sunday Times – maakt de Britse tot een van de rijkste vrouwen van het Verenigd Koninkrijk. Met haar knokige, slungelige lijf werd zij begin jaren negentig in één klap het iconische gezicht van een nieuwe modestroming die later heroin chic werd genoemd – en van het modemerk Calvin Klein.
Het was een reactie op het tijdperk van de glamoureuze ‘supermodellen’ zoals Cindy Crawford en Naomi Campbell. Het nieuwe ideaalbeeld dat Moss hielp zetten riep wereldwijd veel kritiek op van moeders en feministische activisten die vonden dat zij jonge vrouwen een totaal verkeerd voorbeeld gaf. “Wat moet ik daarop zeggen?,” gaf Moss ooit als commentaar. “Hoe vaak kan ik zeggen: ‘Ik ben niet anorectisch’?”
Afgezien van anorexia deed Moss de naam van haar stilistische stroming alle eer aan. In 2005 publiceerde de Britse roddelkrant Daily Mirror beelden uit een heimelijk opgenomen video waarin te zien was hoe Moss cocaïne snoof met haar toenmalige vriend, de rockster Pete Doherty. Prompt dropten Burberry, Chanel en H&M haar als model.
“Ik ben niet per se op zoek naar mooie mensen”
Maar vele beroemdheden van binnen en buiten de modewereld namen het publiekelijk voor haar op, en Kate Moss maakte binnen een jaar een comeback die de meest succesvolle periode uit haar modellenloopbaan zou inluiden. Tien jaar later is het tijd voor een nieuwe stap, vertelt het supermodel in The Business of Fashion.
Om te beginnen lanceert ze haar eigen Kate Moss Agency. “Ik wil me meer toeleggen op het runnen van de loopbaan van anderen dan op simpelweg een modellenbureau. Ik ben niet per se op zoek naar mooie mensen, ik wil mensen die willen zingen en dansen en acteren - ik wil mijn eigen sterren creëren.” Tegelijkertijd werkt zij aan nieuwe projecten die haar naam dragen.
Moss heeft heel veel mode-artikelen onder haar eigen naam helpen lanceren, onder meer voor Topshop, Longchamp en Equipment. “Voor hen ging het vooral om het geld,” zegt ze, “terwijl ik liever een product help maken waarop ik echt trots ben in plaats van te gaan voor de ka-tsjing.” In haar oude rol voelde zij zich “niet zo verbonden met het merk, je bent gewoon het gezicht-van.”
“Kate neemt alle besluiten zelf. Elk project is haar project”
Om haar te helpen een succes te maken van Moss BV heeft zij een ‘brand and business manager’ aangetrokken: Camilla Johnson-Hill van The Production Club. Maar, zo benadrukt Johnson-Hill:”“Kate neemt alle besluiten zelf. Zij is de CEO. Ik doe suggesties en toevoegingen en help haar met de uitvoering, maar elk project is haar project.”
Een van de uitdagingen waarvoor Kate en Camilla zich gesteld zien is de opkomst van de ‘Instagirls’ - een nieuwe generatie modellen die maximaal gebruik maken van sociale media, zoals Kendall Jenner, Karlie Kloss en Gigi Hadid. Kate heeft nooit eigen pagina’s gehad op platforms zoals Facebook, maar daar komt nu verandering in. Haar eigen bureau opende onlangs een Instagram-account: @KateMossAgency.